Ny webbsida för naturälskande lärare

I dag fick jag tidningen Origo alltid lika spännande. Jag hoppas på nya tips och ideér till undervisningen när jag öppnar tidningen, och mycket riktigt blev jag inte besviken. Jag har dock inte hunnit läsa hela tidningen men en liten bit och ögonen fastnade på en lite notis om en ny webbportal i naturämnena som heter teknikochnatur.se tanken med portalen är att lärare snabbt ska hitta på ett enkelt sätt läraresurser med tips på aktiviteter.

Jag har varit inne på webbportalen och kollat läget och det jag har hunnit se och som jag tycker verka vara bra är följande;

  • Aktivitetstips
  • Materialet strukturerat 1-3 och 4-6
  • Kopplat till det centrala innehållet
  • Hänvisat till förmågor

Kom gärna med era synpunkter på vad ni tycker om webbportalen

 

 

Voki tips

På bloggen kaliningradeskelhem fick jag följande tips om VOKI som jag kände att det kan vara både roligt och intressant att visa eleverna. Men som vanligt är jag en nyfiken lärare så jag besöker först Youtube för att se om det finns klipp om detta så jag kan lära mig mer. Så klart fanns det här kommer det;

Man går in på följande webbsida för att skapa sin egen VOKI här kommer min egen voki 🙂 Återkommer med elevernas reflektion när de har prövat. Lycka till! 🙂

Läsa och uppleva

Jag har läst lite böcker den senaste tiden, speciellt en bok värmde mitt lärarhjärta och det var boken Den meningsfulla högläsningen av Anne-Marie KörlingJag läser nästan varje dag högt för mina elever i årskurs sex, jag njuter och tycker det är roligt och mina elever älskar det. I inledningen av boken Den meningsfulla högläsningen berättar Anne-Marie om sin son som berättar om sin högläsande lärare. Sonen säger citat ”Han gillar oss” sa min son. ”Hur vet du det?” frågade jag. ”Han högläser.” slut citat. Då går sonen i årskurs nio.

Hur vet jag att mina elever älskar höglösning? Jo, de frågar efter högläsning. De blir galna på mig när jag slutar att läsa när det är som mest spännande och de ska gå ut på rast. De kan gärna avvara tio minuter på rasten bara de får höra lite till. De spekulerar och samtalar om boken och dess fortsättning. Jag har väckt intresset för nya geners hos de elever som exempel inte läser fantasy i vanliga fall. Så jag håller med Anne-Marie Körlings son jag gillar mina elever och jag gillar att läsa högt för dem.

Så alla ni som läser detta fortsätt att läsa för era barn/föräldrar/mor- och farföräldrar oavsett ålder. Jag är övertygad om att alla gillar att någon läser högt för en, ljudböcker är väl ändå ett exempel på det.

Men varför högläsa? Det gynnar språkutvecklingen på flera plan. Här är några anledningar.

  • Man gör skriftspråket intressant.
  • Vid muntlig läsning visar man att texten har något att berätta.
  • Gemenskap
  • Texter och illustrationer sätter fart på fantasi och reflektion.
  • Man får höra berättelser börja och sluta.
  • Skriftspråket inte är samma som talspråket.
  • Skriftspråket samma hela tiden- grammatik, form, begrepp…
  • Ordnyfiken.
  • Positiv relation till böcker.
  • Man utvecklar empati och förmåga att byta perspektiv.
  • Utökad omvärldsbild.
  • Kulturberikande.

Nu ska jag lära mig ett nytt ord som Anne-Marie Körling använder sig av i boken fulleren vet ni vad det är?

Välkomna!

Hej och välkomna!

Jag heter Ulrika och är lärare detta är min blogg som är i uppbyggnadsfasen så ha tålamod. Här kommer ni att få följa tankar, idéer och glimtar från min vardag i skolan. Jag har nämligen kommit på att mitt huvud är fullt med ord, bokstäver och massor av annat som jag måste få ur mig och det är det ni kommer att få läsa om här.

Vi hörs!