Entreprenörskap vad betyder det?

Förra veckan fick jag ett tips av en kollega om en man vid namn Richard Gerver. Min kollega hade sett ett program om honom på TV som hade varit väldigt intressant. Enligt min kollega passar han in i ”gänget” samtidigt som man pratar om John Hattie, Dylan Williams och om synligt lärande i klassrummet.

Sagt och gjort så googlade jag så klart på namnet för att få någon uppfattning om vem han var och hittade då Richards egen blogg förutom all annan information om den före detta skådespelaren som blev lärare för att sedan bli rådgivare år Tony Blair till att bli en uppskattad föreläsare över hela världen.

Men jag hittade även den föreläsning som min kollega hade sett på TV. Föreläsningen heter ”Att leda in i det okända” väl värd att se på om inte annat kan det stärka oss pedagoger i vårt vardagliga arbete med dagens barn och ungdomar.

Richard Gerver var helt enkelt en man helt i min smak 🙂 Han sa många kloka bra saker i sin föreläsning bland annat att man hakar upp sig på alla undersökningar som görs som exempel PISA m. fl. Visst är det inte bra att våra barn och ungdomar halkar efter i sådana undersökningar men man brukar säga att det finns flera olika sidor av ett mynt. Vi får inte heller glömma bort andra värden som är minst lika viktigt och det är kreativiteten och entreprenörsandan hos barn. Jag vill i varje fall tro att det är minst lika viktigt att kunna vara initiativrik och uppfinningsrik som elev. Vi måste ge våra elever verktygen att finna sin egen kunskap på ett varierat sätt.

Detta lyfter Richard Gerver fram i sin föreläsning kring den höga arbetslöshet som råder bland ungdomar i Europa. Richards fråga till de människor som leder stora företag som Google och Apple var; Är inte ungdomarna välutbildade? Oja! svarar de och de svarar även så här; Vi kan inte anställa folk som är i behov av styrning. Det säger en hel del tycker jag. Vi behöver människor som är både välutbildade men även innovativa  Jag skulle inte vilja ha anställda på mitt företag som inte kunde tänka själva utan styrning hela tiden. Så är det även i mitt klassrum, jag vill inte ha elever som inte vågar vara innovativa, kreativa, ifrågasättande det är precis det de ska vara.

Vi har som tur är en läroplan Lgr11 som lyfter fram detta med entreprenörskap. Vilket inte bara innebär företagande, marknadsföring av produkter, eller att uppfinna nya saker utan det betyder också det som jag beskriver här innan, elever som vill ha variation, elevinflytande och delaktighet i klassrummet.

Till sist vill jag också lyfta fram något som Richard Gerver berättar om i sin föreläsning skratten, ja du läste rätt, skratten tillhör också klassrummet och skolans värld och det är viktigt, mycket viktigt skulle jag vilja påstå. Richard fick ofta förfrågningar från vänner och bekanta om vilken skola de skulle placera sina barn i. Richards svar var att de skulle välja tre, fyra skolor som de besökte. De skulle ställa sig i korridoren i minst 30 sekunder och lyssna efter skratt. Hörde de inga skratt skulle de gå där ifrån för skratt var det bästa utvärderingsverktyget för en skola. Rickard Gerver menade på följande;

De bästa klassrummen är där läraren är så avslappnad att hen kan vara sig själva det medför att även eleverna kan vara sig själva. Det ska vara roligt att gå i skolan och man ska skratta tillsammans.

Jag håller med Richard Gerver och tänker fortsätta skratta ihop med mina elever och vara lite busig. Tack även till min kollega för ett mycket bra tips, titta ni också.

Min resa mot Visible learning

I dag har vi haft KUT-dag (kompetensutvecklingsdag) på mitt arbete och det var jag som höll i tåtarna. Jag har idag tagit med mina kollegor på min resa mot Visible learning- synligt lärande. Mötet med John Hattie, Dylan William och Christian Lundahl. Hur gjorde jag?

För mig som lärare är det synliga lärandet det allra viktigaste i mitt klassrum tillsammans med mina elever. Det är tack vare mina elever som jag idag kan berätta om min resa för mina kollegor. En resa som startade för fem år sedan och mina elever som då var 8 år. Jag var ganska ny som lärare och det var min första egna klass. Jag hade en vision, jag hade ett mål och jag hade ett syfte med min undervisning. Jag hade tagit ett eget inre beslut att jag skulle genomföra det jag trodde på. Jag skulle synliggöra elevernas egna lärande och de skulle vara medvetna om läroplanen och vilka mål de skulle sträva emot.

Detta ledde till portfolios, loggböcker, begreppsböcker och samtal kring lärande, skola, kunskap och reflektion. Jag har gjort min egen resa som är lika tydlig i elevernas portfolios som elevernas egna utveckling. Mina frågeställningar till eleverna har förändrats, fördjupats och breddats. Jag ser dem tydligt i elevernas egna portfolios.

Samtidigt har jag läst, gått utbildningar, sökt efter kunskap på nätet, tidningar, facebook, twitter osv. Under tiden har en ny läroplan kommit och jag har varit tvungen att tänka om, förändra och känna in de nya långsiktiga målen, förmågor som eleverna ska erövra under sin skolgång. Orden var svåra och krångliga  för barnaöron att förstå.

Men liknande en uppenbarelse stötte jag på The Big Five och helt plötsligt hade jag en ny verktygslåda att testa.  Om detta berättade jag för mina kollegor idag och jag tror nästan att de hade precis som jag en uppenbarelse. Tänk vad allt kan bli så mycket enklare. Jag har idag gett mina kollegor egna små verktygslådor till det synliga lärandet.

Under dagen har jag skrutit, marknadsfört, visat alla fantastiska lärares arbeten runt om i landet. Bloggar och facebooksgrupper, sidor som har utvecklat min undervisning och stimulerat mig till att hjälpa eleverna till synligt lärande. Tack till er alla!

Öpedagogen Cecilia i skogstorp Anne-Marie Körling TheBig6 Karin Brånebäck Det finns många, många fler.

Idag har vi tillsammans i kollegiet skapat ett synligt lärande, ett avstamp för fortsatta fantastiska pedagogiska diskussioner för att på så sätt skapa de allra bästa förutsättningarna för våra underbara elever på vår skola. En förutsättning för att eleverna ska lyckas, utvecklas och känna sig nöjda.

Tack! #kollegorpaendre

synligt lärande 001synligt lärande 002

 

 

Det bultar och bankar…

I flera veckor har jag och mina elever pratat om människokroppen. Ett tacksamt ämne som de verkligen har gillat speciellt det som har med mitt föregående inlägg att göra. Men förutom snippor och snoppar har jag även undervisat eleverna om hjärtat, blodet och lungorna. Vi har pratat om vad som påverkar ens välmående såsom, motion  frisk luft, sömn, nyttig mat.

De har även själva forskat kring var sig ett organ som de ännu inte har redovisat för varandra. Men frågorna som de skulle besvara har de själva kommit på som exempel; Vad är organets syfte? Vad är organets funktion? Förekommer det sjukdomar i organet? De skulle dessutom forma tre frågor med 1, X, 2 alternativ som är kopplat till deras redovisning om organet. Frågorna sätter jag ihop till en tipspromenad. Faktatexterna har jag också fått som jag kopierar till ett kompendium som eleverna kan ta med sig hem och läsa på inför tipspromenaden. Det blir som ett ”prov” på arbetsområdet människokroppen.

Under inledningen av temat efter det eleverna hade format frågorna och valt organ arbetade de två och två med olika faktatexter. De diskuterade begrepp och svåra ord. En del använde ordböcker andra sökte på nätet eller bad helt enkelt mig att förklara. Detta lade grunden för deras faktatexter.

Jag hade dessutom hittat på att med en ballong och gipsbindor forma något som skulle likna hjärtat. När gipset hade torkat delade jag hjärtat mitt itu. Sedan har eleverna målat sitt hjärta med täckande färg. De har byggt upp hjärtat inuti med förmak, kammare, blodkärl och klaffar. Materialet de använt är lim, papper, sugrör och textil. De har diskuterat, samarbetat, kollat i sina anteckningar, tittat på nätet eller i faktaböcker om hjärtat. Till sist har de på nytt skrivit en kort text där de beskriver lilla och stora kretsloppet. Detta har gjort att de har befäst sin kunskap genom att repetera flera gånger. De har genom sitt skapande gått igenom lilla och stora kretsloppet flera gånger när de har infogat en del i taget i sitt hjärta.

Vilka förmågor har eleverna fått träna på? Vilka olika kanaler till lärande har eleverna fått använda? Har eleverna haft elevinflytande? Har eleverna kunna påverka sin undervisning?

Ja, jag kan säga ja, ja, ja på alla punkter. De har övat på flera olika förmågor såsom;

  • Föreslå lösningar.
  • Förklara och påvisa samband.
  • Samtala.
  • Diskutera.
  • Reflektera.
  • Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang.

På så sätt har de också fått olika kanaler till själva lärandet genom lärarledd undervisning av mig. Begreppsbildning tillsammans med mig och klasskamrater. Skapat. Producerat text med respons av mig eller kamrater.

Elevinflytande har det också varit då de själva utformat frågor. De själva planerar sin redovisning. De själva föreslår provets utformning.

De har även påverkat sin egen undervisning genom att be eller önska om att få arbeta med människokroppen fast de skulle ha annan undervisning och jag har gått med på det.

Hjärtan 001

Hjärtan 002

Muff och snoppverkstad

Vi har nu ett tag arbetat med människokroppen och då jag har en årskurs 6 så kommer eleverna osökt in på sådant som har med sex och samlevnad att göra. Allt som har med snippor och snoppar är spännande och eleverna vill veta. Jag som lärare försöker svara rakt och ärligt på frågorna. Jag är dessutom stolt över att vi har ett sådant klimat i klassrummet så att eleverna verkligen vågar fråga om sådant som kan vara lite pinsamt. Eleverna vågar kanske inte alltid fråga rakt ut om vissa saker men jag förstår ändå vad de är ute efter och då ger jag dem svaret. Det är bättre att jag är ärlig och berättar som det är än att de ska söka efter svaret på mindre lämpliga ställen och få en helt felaktig bild.

Detta är ett viktigt ämne och det återfinns även i LGR 11 för Biologi i det centrala innehållet står följande;

Kropp och hälsa

• Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.(Sid.113)

Efter det jag hade sett det senaste avsnittet av Rektorerna som går på SVT 2 på onsdagar så fick jag en idé. Mina elever ska få ha muff och snoppverkstad. Av textilier ska de få skapa sin egen vagina och snopp. Ett utmärkt sätt att kombinera flera olika ämnen i skolan i detta fall biologi, textilslöjd och bild. Så under helgen har jag nu tillverkat min egen vagina och snopp och är ganska nöjd med resultatet. Jag lovar att mina elever kommer att gilla detta trots att det kommer att vara lite pinsamt. Men de kommer inte heller att glömma delarna på våra könsorgan och att det är omtåliga delar som vi ska vara rädda om.

Snipp och snopp 002

De klår fröken i Wordfeud!

Att spela wordfeud är ganska roligt tycker jag och gör det gärna. Det har blivit som lite avkoppling för mig. Men även enkelt att plocka fram när man står i kö och väntar.

Jag spelar mot flera av mina elever och ganska ofta får jag spö av mina elever som blir duktigare och duktigare på ord. Man kan även skicka små meddelanden via spelet vilket mina elever gärna använder om det är något speciellt de vill säga mig.

Tänk vad ett enkelt spel kan göra. Vad då tänker ni? Jo, de elever som jag spelar mot tränar sig på att utöka sitt ordförråd. De känner sig sedda av mig. De kan kommunicera med mig genom att skicka små meddelanden. De känner sig stolta när de klår fröken. De diskuterar spelen med mig i skolan, de diskuterar ord.

Så spel på jag är en nöjd fröken när mina elever spelar wordfeud.