När nyfikenheten tar över

Som ni har läst tidigare både här på bloggen, twitter och på min elev blogg endreskolfreak så har det nog inte undgått någon att vi har haft ett snipp- och snopp projekt. Mina elever har sytt vaginor och snoppar i textilier.

Nu börjar många av eleverna bli klara så då har jag hängt upp konstverken i trapphuset upp till klassrummet. Under dagtid är det inte så hög trafik till trappan men under eftermiddagarna, när eleverna i klass sex har gått hem, så händer det grejer.

Första händelsen var två elever i år tre en pojke och en flicka som tittar upp i trappan med stora ögon. Flickan säger men Ulrika vad är det? Ser du inte det säger jag. Pojken säger då men det gör jag med ett stort leende på läpparna. Gör du! säger flickan. Men berätta vad är det då? He, he säger pojken. Hur samtalet slöt kan jag bara gissa.

I dag så arbetade jag i klassrummet och hör då två fnittriga barn i trappan de talar med låga röster. Jag smyger fram till trappan för att höra vem det är och vad de säger. Det visar sig att det är två flickor i år 3. Följande samtal utspelar sig;

Kom vi tittar, båda flickorna fnittrar lite generat. Usch, jag tycker det är lite äckligt säger ena flickan. Det tycker inte jag, säger den andra flickan. Samma flicka säger känn på snopparna de är så mjuka och sköna. Flickorna upptäcker mig och skriker till och springer skrattande därifrån.

Personalen på fritids har berättat för mig att det är många barn som har dragits till trappan upp till klass sex och det är jag mycket nöjd med och jag känner mig glad inombords. Vaginorna och snopparna ska få hänga kvar i trapphuset tills alla utvecklingssamtal är över så alla mammor och pappor också får se. För detta är viktigt!

#SETT 2013

Jag har varit på många mässor, utbildningar, kurser och seminarium men sällan har jag fått så många intryck så att det har tagit dagar att smälta dessa. Förra veckan var det dags för #SETT 2013 i Kista. SETT- Skandinaviens mest intressanta mässa och konferens om det moderna lärandet i skolan enligt broschyren man fick vid mässans öppnande.

Jag kan hålla med om att det var en gigantisk mötesplats för det digitala lärandet. Massor av olika människor från hela Sverige möttes och diskuterade lärandet både högt och lågt. Jag insåg att jag ännu har mycket att lära mig om den digitala världen. Många intressanta möten skedde mellan gamla vänner och nya vänner som brinner för att utveckla sin undervisning tillsammans med sina elever. Jag hade förmånen att vara där och uppleva detta.

Jag var på en hel del seminarium under dessa två dagar och här är min lista över saker jag ska testa i min framtida undervisning.

  • Screencasting färgmarkera elevernas texter och ge feedback genom muntlig inspelning.
  • Titta på m.socrative.com vad är det?
  • Ta vara på mina möjligheter på Youtube.
  • Träna eleverna att klara motgångar.
  • De fem viktigaste psykologiska behoven som eleverna måste nå för att må bra trygghet, utveckling, betydelsefullhet, gemenskap, meningsfullhet hur ska jag utveckla det?
  • Titta in på kunskapshubben
  • Titta in på mattenauterna
  • Titta in på bibblis
  • Utveckla undervisningen så att eleverna kan maila till varandra eller släktingar faktauppgifter, skrivuppgifter..
  • Utveckla barnboksprojekt.
  • Kolla mentimeter
  • Starta i problemen och sedan färdighetsträna.
  • Lära mig Minecraft
  • Kolla vad poplett är
  • Hur gör jag QR-koder
  • Vad är fotobabble
  • Hur gör man loggljudbok?
  • Testa att göra prov genom SMS
  • Kolla scratch.
  • Testa GeoGebra.

Bra saker jag hörde under dessa två dagar som jag ska bära med mig i mitt framtida yrkesutövande.

  • Bra pedagogiska frågor som; Vad gör vi med pedagogiken? Barnen vill lära sig hur gör vi då?
  • Digitala + pedagogik = sant.
  • Lätt att fastna i tekniken men man får inte glömma lärandet och pedagogiken. Det tillsammans skapar lärandet.
  • Eleverna måste tänka och reflektera över andras svar.
  • Respekt för elevernas skapande.
  • Fastna inte i appträsket.
  • Viktigt att arbeta med riktiga uppgifter.
  • Alternativa verktyg kan lyfta eleverna.
  • Appen betyder ingenting förrän den sätts i ett pedagogiskt sammanhang.
  • Använde datorn i matematik då det blir fokus på matematik och eleven kopplar ifrån finmotoriken.

Jag vill varmt rekommendera denna mässa till alla mina kollegor. Håll utkik nästa år är det dags igen.

Kemiska reaktioner av olika slag

I går hade mina elever en tuff dag då de genomförde det första ämnesprovet i något NO-ämne och på vår lott föll ämnet kemi. Tufft för att de inte är vana att skriva prov i olika omgångar under en hel skoldag. Tänk er själva att prestera på topp under en hel arbetsdag. Jag skrev inga prov, men var helt slut i går kvälls. Så hur hade det inte varit för mina elever? Så min reflektion är hur kan vi utsätta våra elever för detta?

I dag när eleverna kom till skolan så stod det på tavlan att första lektionspasset skulle vi arbeta med teknik/kemi. VA! ska vi ha kemi i dag med skrek eleverna. Är vi inte färdiga med detta ämne? undrade eleverna. Jag fick så klart svara nej det är ni inte. SUCK!

Vi har för några veckor sedan startat ett nytt arbetsområde där jag kombinerar ämnet teknik och kemi. Jag har utgått från ett UR material som handlar om materialens skönhet metaller, plast och keramer. Eleverna har tittat på filmerna och samlat in begrepp som de inte förstår. Utifrån dessa har jag sedan lagt upp ett arbetsområde inom kemin. Vi har börjat med att reda ut vad kemiska reaktioner är. Så sagt och gjort började vi lektionen med att repetera vad vi hade gått igenom vid förra lektionstillfället vilket hade handlat om begreppen metaller och salter. Sedan hade jag förberett ett experiment. Det var startskottet. Vi ska experimentera! skrek eleverna och så hade de glömt bort att kemin var jobbig. Så fram med filmburkar, tidningspapper, ljummet vatten och bakpulver. Efter det att en hypotes ställts så var det bara att ducka. Det ploppade lock till höger och vänster och eleverna var i extas. Det slöt med en ordentlig explosion som nådde ändå upp i taket i klassrummet. Wow! sa eleverna, jag ska upps!

Jag får en kemisk reaktion av detta säger en elev högt. 

Sista lektionspasset för dagen är det snipp och snoppverkstad. Eleverna är fortfarande trots att det är femte lektionen helt uppslukade i arbetet. Den bästa lektionen på hela veckan säger en elev.

De prövar orden fortfarande vi skrattar tillsammans. Men eleverna har även många tankar och funderingar kring skönhetsideal, sjukdomar osv. Jag ska ge er två exempel på detta;

Brukar killar raka sig under armarna? eller Om man få cancer och man är tvungen och få cellgiftsbehandling, tappar man håret där nere också?

Tänk vilka viktiga frågor om man är 12-13 år att få svar på. Jag ställer upp på det. Jag ser det som mitt ansvar som medmänniska och vuxen inte bara som lärare och att det är mitt uppdrag att ha sexualupplysning enligt läroplanen.

Det bästa av allt eleverna spelar spel och på så får de kontakt med andra ungdomar över hela Sverige. De har berättat att de har snipp och snoppverkstad och det visar sig att det är fler som har det. Då blev faktiskt mina sexor lite malliga att de också har det.

Skolarbeten 020