Träna aktiva val med teknik

Jag läser en 7.5 hp kurs i Teknik för pedagoger i förskola och i skola under sommaren vid Uppsala Universitet. En hemuppgift vi fick var att formge en namnskylt med vissa krav här kommer de;

  • Den skall visa tilltalsnamn och efternamn.
  • De skall gå att ta av och på.
  • Man skall inte behöva vara närmare än 1 meter för att kunna läsa texten.
  • Den får inte vara tröttande eller obekväm att bära.
  • Den ska tålas att tappa i golvet.
  • Den får inte förstöra kläderna.
  • Den skall inte förstöras av lite väta (regndroppar).
  • Den skall vara beständig (tåla en smula nötning, inte vissna, mögla, ruttna, torka sönder).
  • Den får inte kosta dig mer än ett par kronor men skall ändå ge ett något gediget intryck.

Samtidigt så skulle man fundera om det fanns ett antal problem och möjligheter att ta ställning till och det finns det så klart, här har ni några exempel;

Material

  • Trä
  • Metall
  • Papp
  • Plast
  • Glas
  • Spegelglas
  • Järn
  • Koppar
  • Aluminium
  • Lera
  • Tyg
  • Läder

Fästmetod

  • Nål
  • Spänne
  • Klämma
  • Kardborre
  • Sytråd
  • Magnet
  • Säkerhetsnål
  • Klädnypa

Detta är ju verkligen en smart idé till lektion i teknik och blanda in flera ämnen som bild eller matematik. Be eleverna att samla material hemma som kan tänkas behövas till att skapa en namnskylt och att de tar med sig det till skolan. Eleverna kan ha diskussioner kring hur de ska tillverka namnskylten, vilket material de ska använda, för- och nackdelar med olika material, layouten, kostnad, träna på att skissa på förslag, dokumentera och utvärdera. Ja det finns en mycket man kan göra inom ämnet teknik genom att bara formge en namnskylt.

Strand 012

Här är min namnskylt. Jag använde mig av grönt papper från pappersinsamlingen klippte till det med en mönstersax, skrev mitt namn med en svart tuschpenna. Laminerade och slog ett hål med hålslagaren, trädde i en tråd som jag har sparat från något klädesplagg, letade upp en säkerhetsnål och trädde i tråden. Klart! Men inte speciellt unikt, men det är jag helt övertygad om att eleverna kommer att fixa. Jag fick använda mig av teknisk utrustning såsom, sax, lamineringsapparat, hålslagare och en säkerhetsnål som man sedan kan spinna vidare på hur de fungerar.

 

Vad är sommarlov för en lärare?

Vad är sommarlov för en lärare? De flesta sneglar avundsjukt på lärares ”långa” semester och fäller kommentaren att vi lärare har det bra. Vad de inte förstår eller vet är att det är välbehövliga veckor för återhämtning av energi och vila. De flesta av oss arbetar långt mer än de 45 timmar som är vår arbetsvecka så vi har arbetat in vår semester flera gånger om.

Skulle ni fråga min man så skulle han svara jag ser ingen skillnad på när Ulrika arbetar eller när Ulrika har sommarlov. Vad är det då han ser? Jo, böcker, böcker och böcker…..004

Det här är några av dem som jag redan har studerat, läst och reflekterat kring. Jag älskar att läsa. För det mesta så är det skönlitterära  böcker under mitt sommarlov men i år så deltar jag i en bokcirkel kring ”Stärk språket stärk lärandet” av Pauline Gibbson. Jag läser en sommar kurs i teknik vid Uppsala Universitet så min läsning blandas med faktaböcker, helt okej tycker jag.

Sommarlov för mig är att kunna läsa vad jag vill, reflektera över min undervisning, skriva ner tankar, idéer som ploppar upp, utbyta idéer med kollegor på Twitter, bloggar eller någon facebooksgrupp. Ni förstår kanske varför min man säger att han inte ser någon skillnad. Men för mig är det skillnad. Skillnaden är när jag gör det och att jag själv bestämmer när det ska ske. Vad menar jag med det?

Jo, mellan allt läsande och reflekterande ser jag en film, umgås med goda vänner, åker och badar, gosar med mina syskonbarn, äter gott och dricker gott på någon fin restaurang, grillar, motionerar, bökar i mina rabatter och njuter av växtligheten, går natur- och kulturstigar, åker och shoppar med en god vän ja, listan kan göras lång. Det är allt detta jag hämtar min energi och kraft. Mellan dessa energiladdningar läser jag, bloggar eller skriver någon uppgift till sommarkursen men jag gör det när jag vill, tidigt på morgonen, mitt på dagen eller sent på kvällen. Det är sommarlov för mig.