Klassrumsstruktur del 2

 

Kloka ord av Anne-Marie Körling och jag kan bara hålla med. Mitt klassrum ska visa vad mina elever gör och producerar. Det eleverna har producerat ska jag som pedagog även hänga upp med respekt och hänsyn, och det gör jag genom att tänka till hur det ser bäst estetiskt tilltalande ut. Eleverna ska få känna sig stolta över vad de producerat. När det de producerat hänger där på väggen väntar jag på de samtal som jag vet kommer att förekomma där. Samtal om vad de har gjort, hur de har gjort och alla fina beröm de ger varandra om varandras alster.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag arbetat kring klassrummets struktur som inte riktigt har varit bra. Efter ett samtal med mina elever där jag presenterade ett förslag gjorde jag då slag i saken denna vecka, möblerade om helt enkelt. Ut åkte bänkarna in kom runda bord. Klassrummet blev större, mycket större med gott om plats. Samlingsmattan framför tavlan där vi nu ska samlas för lässtunder, samtal, reflektion och genomgångar. Sedan ska eleverna leta rätt på den plats man lär sig bäst på för att där arbeta med det man ska arbeta med. De gånger vi behöver sittplatser och bord till hela klassen för att de ska anteckna det jag skriver på tavlan kan vi dra fram två bord till utan problem.

Några av eleverna har redan varit och inspekterat och säger att de tycker klassrummet nu har blivit så fint. Jag är nyfiken och spänd över hur det ska gå, för jag chansar nu och går på min erfarenhet och magkänsla allt för att skapa ett så gott klassrumsklimat som möjligt för mina elever. För i mitt klassrum vill jag att det finns möjlighet till lärande för alla.

Klassrum 001Klassrum 002Klassrum 003Klassrum 004