#Digiskol Att utveckla och fördjupa undervisningen kring läsförståelse

Det började med att jag läste och kom i kontakt med genrepedagogik genom boken Låt språket bära och jag kände spontant att det är precis så här jag vill arbeta. För oavsett om jag har elever med annat modersmål än svenska så är det minsann lika viktigt för elever med svenska som modersmål att förstå olika geners och begrepp. Jag läste boken och tittade på de avsnitt om genrepedagogik på ur.se. Så jag körde i gång stenhårt under förra läsåret MEN man når inte alltid fram även om min ambition var hög. För det största problemet var att jag inte hade någon kollega som var lika intresserad som jag vilket medför att man har ingen att bolla idéer med. Så jag rodde det inte iland helt enkelt.

I somras så tipsade dock min vän och kollega i det utvidgade kollegiet Marie Andersson @opedagogen om en webbsida som heter Bokcirklar och på den sidan skulle en grupp diskutera boken Stärk språket stärk lärandet. Jag läste boken med stor behållning men själva diskussionen lyfte aldrig på webbsidan. Men jag har prövat under denna termin hem- och expertgrupper som finns beskrivet i boken med gott resultat. Numera finns det en Facebooksida som heter stärk språket stärk lärandet där man diskuterar innehållet i boken och undervisning.

Men jag är fortfarande mycket sugen på det här med språket, läsförståelse, begreppsbildning och idéerna snurrar runt i huvudet. Efter ytterligare tips om en bok inom samma genre som jag för övrigt läser just nu är Att undervisa i läsförståelse av Barbro Westlund. Boken är mycket bra och den ena lektionen efter den andra poppar upp i mitt huvud. Men återigen känner jag att man behöver kollegor som kan hjälpa mig och bromsa mina idéer och tankar för att någonstans kunna börja arbeta med detta. Som tur är har jag det.

Efter en trevlig kväll så har vi bestämt oss för att göra ett försök, att tillsammans planera och strukturera ett arbete kring läsförståelse med hjälp av Mio min Mio av Astrid Lindgren. Jag ser fram emot detta. Tänk att kunna läsa boken men med läsförståelseglasögonen på sig. Vad säger texten mig? Vad kan jag ställa för frågor? Vilka olika genrer kan jag hitta i texten? Frågorna är supermånga och vad är skillnaden mellan mina elever i år 1-3 och Maries elever i år 4-6. Kan vi planera samma innehåll i lektionerna? Kommer eleverna att respondera på olika sätt på undervisningsinnehållet? Jag lovar att ni kommer att bli uppdaterade. Jag väntar dock med en aning dåligt tålamod att Mio min Mio ska landa i min brevlåda.

Det ”Digitala skollyftet” om mig och mina mål.

Jag heter Ulrika Pettersson och är legitimerad lärare för år 1-6 samt förskola, förskoleklass och fritidshem. Jag är behörig att undervisa i Ma, Sv, Sv 2, Ke, Fy, Bi, Tk, Mu, Slöjd, Bild. Min digitala resa började för tre år sedan ungefär. Då jag läste en artikel om en lärare som arbetade med bloggar i undervisningen och jag kände att det lät spännande. Under den sommaren i min hammock låg jag och filosoferade hur jag skulle närma mig detta med bloggar så att både jag och mina elever skulle lära oss något.

Höstterminen startade och jag hade det läsåret en 5-6:a och jag nämnde det här med bloggar och undrade om de var intresserade. Om de var! Nu var det ingen återvändo. I samma stund läste jag om en utbildning som arrangerades av webbstjärnan och jag tänkte nu kör jag. Utbildningen hölls av Marie Andersson @opedagogen som sedan dess har varit en viktig vän och kollega i det utvidgade kollegiet. Detta resulterade i bloggen endreskolfreak.se som numera är nedsläckt då de eleverna nu till sommaren 2013 slöt och gick vidare till högstadiet men det har varit mycket lärorikt både för mig och mina elever, något jag aldrig ångrar att jag gav mig in på.

Under vårterminen 2012 gick jag och en kollega en högskoleutbildning mot skolbibliotek vid Borås bibliotekshögskola. Detta resulterade i sin tur i en Wiki som heter Oswaldendre. Jag har upptäckt att detta är stimulerande, roligt och lärorikt på alla nivåer. Så under nuvarande hösttermin 2013 ingår jag och en kollega samt elever i år 4-6 på Athene Fardhem i ett forskningsprojekt som handlar om digitalt lärande och kommunikation på engelska mot en skola i Kaliningrad, Ryssland. Det resulterade i följande blogg som heter gotkal3.se

Dessutom har mina egna elever i år 1-3 en egen blogg som heter storkis123.se som jag startade nu under hösten 2013. Då jag hade provat bloggar och fått blodad tand så vågade jag mig på Twitter, @UlrikaPetterss3 så för ett år sedan startade jag ett konto, något jag inte heller har ångrat. För där mötte jag likasinnade och de utvidgade kollegiet som har givit mig så mycket inspiration och nya idéer.

Mina mål

  • Utveckla den formativa bedömningen i min undervisning och synliggöra lärandet.
  • Utveckla elevernas läs- och skrivutveckling genom digitala medier.
  • Utveckla min undervisning genom att arbeta med genrepedagogik och cirkelmodellen.

Jag ser fram emot en gemensam resa med det utvidgade kollegiet och med mina elever.

Klassrumsstruktur del 3

Då har eleverna fått arbeta i sitt ”nya” klassrum i en vecka och jag får nog säga att jag är mycket överraskad av resultatet. Borta är oron och stöket. De kan sitta på mattan vid samlingen i bland i nästan 50 minuter utan problem. Elever som inte har räckt upp handen en endaste gång innan höstlovet har nu börjat framföra sina tankar och idéer på samlingen. Inga elever använder några bollar (stressbollar) eller liknande för att de är oroliga. Inga elever sitter på någon dyna och frågar inte efter dessa heller, fast de ligger i en kartong innanför dörren så om man behöver är det bara att hämta.

Eleverna tar sitt ansvar och sätter sig och arbetar på den plats de känner att de lär sig bäst. Några behöver dock påminnas i bland. De elever som har mycket rörelse i kroppen kan upp och studsa ett par gånger utan att klasskompisarna blir störda på samma sätt för rummets yta är mer öppet.

Men för det sista så har eleverna i dag fått skriva i sina loggböcker om klassrummet och alla elever trivs och tycker om sitt ”nya” klassrum. Ni ska snart få se några utdrag från loggarna. Även om man går i ettan och precis börjat skriva så har de försökt om så det blir bara ordet BRAVO vilket för mig betyder mycket. Jag är så stolt över mina elever som har varit med på denna förändring, något som de tydligen verkligen behövde.

2013-11-01 14.15.142013-11-01 14.15.272013-11-01 14.15.21