Hur skapas ett team i klassrummet?

Jag har tidigare här på min blogg skrivit mina tankar om klassrumsmiljö och klassrumsklimat hur viktigt det är att det fungerar då det är grunden för en god lärmiljö. Jag hade förmånen att i går få lyssna på Urban Hansson från Skolkompaniet när han föreläste om ledarskap i klassrummet.

Han menade på att klassrumskulturen formas genom

  • Klimat och normer i elevgrupp
  • Struktur och rutiner på lektionerna
  • Lärarens ledarskap och agerande.

det tror jag också och att det finns många olika faktorer som kan hämma klimatet.

Klassen precis som ett arbetslag går i genom olika utvecklingsfaser där första fasen är tillhörighet och trygghet. Denna fas är viktig att den sätts första veckan på det nya läsåret. Efter en tid går man över i en fas som kallas opposition och konflikt för att man sedan gå över till tredje fasen tillit och struktur. Att få sin klass att komma till fas tre har man gjort ett bra jobb. Viktigt att man har en dialog i arbetslaget om vart man befinner sig i vilken fas med sin klass.

2015-03-16 09.30.31

Den första veckan är den allra viktigaste veckan på hela läsåret. Den ska vara välplanerad och genomtänkt. Urban Hansson hade ett hett tips och det var att skapa basgrupper för att motverka subgrupper (informella grupper) då de är svåra att bryta upp. Det kan även skapas solitärer (ensamma individer) som inte får någon tillhörighet och de menar han på är blivande mobbingoffer. Så skapa basgrupper så att alla elever får en tillhörighet. Basgrupper kan du sedan förändra över tid och en viktig träning inför vuxenlivet.

Förutom basgrupper vid läsårsstart behöver man sätta vissa rutiner och normer redan första veckan. Öva helt enkelt lektioner, träna eleverna i hur en bra lektion ska gå till. Gemensamma regler i gemensamma utrymmen.

Detta var bara en liten del av vad Urban Hansson tog upp under gårdagens föreläsning. Många viktiga och kloka tankar förmedlades och diskuterades. Det jag tar med mig är att jag återigen får bekräftelse på att trygghet, struktur, tydliga regler är en viktig grund att förstärka och utveckla för att skapa en god lärandemiljö.

Att glädjas med en kollega

I förra veckan berättade en kollega för mig om en lärandestund hon hade haft med sina elever. Det hade gått till som så här. Hon har under hösten börjat använda sig av ”Exit-Ticket” som utvärdering för eleverna på hennes lektioner. På vanliga enkla post-it lappar skriver eleverna vad de har lärt sig på lektionen eller om några frågor på undervisningen har väckts. Det kan även vara som så att eleverna ska skriva vad som har varit bra, mindre bra och vad de behöver veta mer om.

Dessa ”Exit-ticket” hade hon sparat sedan i höstas och klistrat upp på papper för varje elev. Så kom då tillfället i förra veckan då min kollega fick nytta av de sparade post-it lapparna. Jag har också gjort detta med mina elever men läst utvärderingarna och använt mig av svaren till nästa lektion. Sedan har jag kastat lapparna.

Åter till lektionen. Nu delade min kollega ut varje elevs sammanställda post-it lappar och det blev glada tillrop i klassrummet när eleverna åter fick läsa vad de hade skrivit. Nu frågade min kollega eleverna om det fanns någon elev som kunde dela med sig någon utvärdering som hen tyckte inte var så bra. Förslagen skrev hon på tavlan. Så bad hon eleverna om några utvärderingar som de var nöjda med och skrev även dessa på tavlan.

Tillsammans kunde de nu ha en diskussion om vad som är bra utvärdering och mindre bra utvärdering. Förutom det kunde alla elever se sin egen utveckling och progression. Deras utvärderingar hade blivit allt mer detaljerade över tid. De hade även utvecklat sitt språk och använde sig av allt fler ämnesspecifika begrepp.

Jag blev så glad när min kollega berättade detta för det är just dessa stunder som man längtar efter i klassrummet. När eleverna upptäcker och får syn på sitt eget lärande och de känner stolthet. Jag kände också hur glad jag blev av att min kollega delade sin egen glädje med mig och vi kunde njuta av lärandet som hade skett på lektionen.

Tack för det säger jag och jag kommer sno idén att spara post-it lapparna i fortsättningen.