Att skriva i reflektionslogg

Jag har läst, prövat och plöjt flera moduler redan på Läs- och skrivportalen bara för att jag inte kunde motstå. I del 3. Läsloggen- ett tankeredskap fastnade jag för tanken att eleverna ska tänka själva före ett samtal. Jag arbetade vidare med tanken och funderade länge på hur jag skulle göra och vad jag skulle använda loggen till. Eleverna hade redan en logg som de skrev i  en gång i veckan. I den loggen svarar eleverna på frågor som jag ställer till dem. Det kan handla om undervisning, raster, klassrumsklimat osv. De ska i loggen motivera sina svar och så ger jag dem respons på det.

Men den här loggen som jag nu hade fått en idé kring skulle vara något mer. Så jag skaffade ett A4 anteckningshäfte till varje elev och på häftet skrev jag reflektionslogg och elevens namn. Häftena blev liggandes ett tag då jag ännu inte var klar i min tanke om syfte och mål.

I bland så måste man pröva för att det där syftet och målet ska uppenbara sig. Precis som jag säger till eleverna och de säger till varandra man måste pröva och ompröva, värre än så är det inte. Just i skrivandets stund kan jag inte minnas vad det första var, de skulle reflektera kring men jag minns det senaste.

Jag ska snart starta ett nytt arbetsområde inom geometri som handlar om geometriska objekt. Inför detta arbetsområde har eleverna fått genomföra en diagnos. När jag hade rättat fick eleverna sin reflektionslogg och diagnosen i sin hand. Nu skulle de få fundera och reflektera över vad som hade gått bra. Om de upptäckte områden de behövde träna på. Till sist om de kunde ge mig några konkreta tips på hur de ville lära sig och tips på lektioner.

Eleverna skrev så pennorna glödde och jag fick en god bild över vad varje elev uppfattar kring sin egen kunskap dessutom fick jag bra tips på lektioner. Jag skrev naturligtvis respons på deras reflektioner. Det som nu blir spännande är att återvända till denna reflektion när vi har arbetat färdigt inom området med geometri och jämföra med de nya kunskaper de har erövrat och reflektera kring dessa. Har de fått träna på det de såg att de behövde träna på? Har de utvecklats? Har jag som lärare använt mig av deras tips?

Jag tror att det är viktigt att eleverna formulerar sig i skrift, att de får tänka själva och att jag ser deras tankar och skriver respons på det. Jag vägleder dem att få syn på sitt eget lärande.

Ett annat exempel var när eleverna hade sett filmen Tinke. Efter filmen fick de i reflektionsloggen skriva vad som var bra, det som var mindre bra och om de hade frågor som hade väckts kring filmen. När var och en hade reflekterat och tänkt själva samlades de i mindre grupper och berättade för varandra vad de hade antecknat. De ställde också frågorna som de hade antecknat och eleverna hade intressanta samtal i gruppen kring dessa.

Jag samlade in loggarna och skrev respons men denna gång skrev jag nya frågor på deras frågor som hade väckts kring filmen. När det var klart återlämnade jag loggarna och nu fick eleverna besvara skriftligt mina frågor i loggen. Till sist hade vi ett gemensamt samtal kring filmen. Jag upplevde att då eleverna hade fått tänka själva, samtala i grupp, besvarat ytterligare några frågor kunde vi ha ett djupare samtal kring filmens budskap och innehåll då eleverna hade bearbetat filmen på flera olika sätt.

Jag har upptäckt syftet och målet med mina elevers reflektionslogg, något som jag kommer att fortsätta med. Med tanke på att eleverna bara går i år 2-3 har de redan blivit mycket duktiga på att reflektera över sitt eget lärande. Något de kommer ha stor nytta av i resten av sin skolgång.