Klassrumsstruktur del 3

Då har eleverna fått arbeta i sitt ”nya” klassrum i en vecka och jag får nog säga att jag är mycket överraskad av resultatet. Borta är oron och stöket. De kan sitta på mattan vid samlingen i bland i nästan 50 minuter utan problem. Elever som inte har räckt upp handen en endaste gång innan höstlovet har nu börjat framföra sina tankar och idéer på samlingen. Inga elever använder några bollar (stressbollar) eller liknande för att de är oroliga. Inga elever sitter på någon dyna och frågar inte efter dessa heller, fast de ligger i en kartong innanför dörren så om man behöver är det bara att hämta.

Eleverna tar sitt ansvar och sätter sig och arbetar på den plats de känner att de lär sig bäst. Några behöver dock påminnas i bland. De elever som har mycket rörelse i kroppen kan upp och studsa ett par gånger utan att klasskompisarna blir störda på samma sätt för rummets yta är mer öppet.

Men för det sista så har eleverna i dag fått skriva i sina loggböcker om klassrummet och alla elever trivs och tycker om sitt ”nya” klassrum. Ni ska snart få se några utdrag från loggarna. Även om man går i ettan och precis börjat skriva så har de försökt om så det blir bara ordet BRAVO vilket för mig betyder mycket. Jag är så stolt över mina elever som har varit med på denna förändring, något som de tydligen verkligen behövde.

2013-11-01 14.15.142013-11-01 14.15.272013-11-01 14.15.21

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *