#Digiskol Att utveckla och fördjupa undervisningen kring läsförståelse

Det började med att jag läste och kom i kontakt med genrepedagogik genom boken Låt språket bära och jag kände spontant att det är precis så här jag vill arbeta. För oavsett om jag har elever med annat modersmål än svenska så är det minsann lika viktigt för elever med svenska som modersmål att förstå olika geners och begrepp. Jag läste boken och tittade på de avsnitt om genrepedagogik på ur.se. Så jag körde i gång stenhårt under förra läsåret MEN man når inte alltid fram även om min ambition var hög. För det största problemet var att jag inte hade någon kollega som var lika intresserad som jag vilket medför att man har ingen att bolla idéer med. Så jag rodde det inte iland helt enkelt.

I somras så tipsade dock min vän och kollega i det utvidgade kollegiet Marie Andersson @opedagogen om en webbsida som heter Bokcirklar och på den sidan skulle en grupp diskutera boken Stärk språket stärk lärandet. Jag läste boken med stor behållning men själva diskussionen lyfte aldrig på webbsidan. Men jag har prövat under denna termin hem- och expertgrupper som finns beskrivet i boken med gott resultat. Numera finns det en Facebooksida som heter stärk språket stärk lärandet där man diskuterar innehållet i boken och undervisning.

Men jag är fortfarande mycket sugen på det här med språket, läsförståelse, begreppsbildning och idéerna snurrar runt i huvudet. Efter ytterligare tips om en bok inom samma genre som jag för övrigt läser just nu är Att undervisa i läsförståelse av Barbro Westlund. Boken är mycket bra och den ena lektionen efter den andra poppar upp i mitt huvud. Men återigen känner jag att man behöver kollegor som kan hjälpa mig och bromsa mina idéer och tankar för att någonstans kunna börja arbeta med detta. Som tur är har jag det.

Efter en trevlig kväll så har vi bestämt oss för att göra ett försök, att tillsammans planera och strukturera ett arbete kring läsförståelse med hjälp av Mio min Mio av Astrid Lindgren. Jag ser fram emot detta. Tänk att kunna läsa boken men med läsförståelseglasögonen på sig. Vad säger texten mig? Vad kan jag ställa för frågor? Vilka olika genrer kan jag hitta i texten? Frågorna är supermånga och vad är skillnaden mellan mina elever i år 1-3 och Maries elever i år 4-6. Kan vi planera samma innehåll i lektionerna? Kommer eleverna att respondera på olika sätt på undervisningsinnehållet? Jag lovar att ni kommer att bli uppdaterade. Jag väntar dock med en aning dåligt tålamod att Mio min Mio ska landa i min brevlåda.

En reaktion på “#Digiskol Att utveckla och fördjupa undervisningen kring läsförståelse

  1. Hej!
    Tack så mycket för att du delar med dig av din berättelse, hur idén har växt fram och vilka krokiga vägar metodutvecklingen ibland tar.
    Tack och lycka till med Mio min Mio.
    /Pelle

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *