Läsa och uppleva

Jag har läst lite böcker den senaste tiden, speciellt en bok värmde mitt lärarhjärta och det var boken Den meningsfulla högläsningen av Anne-Marie KörlingJag läser nästan varje dag högt för mina elever i årskurs sex, jag njuter och tycker det är roligt och mina elever älskar det. I inledningen av boken Den meningsfulla högläsningen berättar Anne-Marie om sin son som berättar om sin högläsande lärare. Sonen säger citat ”Han gillar oss” sa min son. ”Hur vet du det?” frågade jag. ”Han högläser.” slut citat. Då går sonen i årskurs nio.

Hur vet jag att mina elever älskar höglösning? Jo, de frågar efter högläsning. De blir galna på mig när jag slutar att läsa när det är som mest spännande och de ska gå ut på rast. De kan gärna avvara tio minuter på rasten bara de får höra lite till. De spekulerar och samtalar om boken och dess fortsättning. Jag har väckt intresset för nya geners hos de elever som exempel inte läser fantasy i vanliga fall. Så jag håller med Anne-Marie Körlings son jag gillar mina elever och jag gillar att läsa högt för dem.

Så alla ni som läser detta fortsätt att läsa för era barn/föräldrar/mor- och farföräldrar oavsett ålder. Jag är övertygad om att alla gillar att någon läser högt för en, ljudböcker är väl ändå ett exempel på det.

Men varför högläsa? Det gynnar språkutvecklingen på flera plan. Här är några anledningar.

  • Man gör skriftspråket intressant.
  • Vid muntlig läsning visar man att texten har något att berätta.
  • Gemenskap
  • Texter och illustrationer sätter fart på fantasi och reflektion.
  • Man får höra berättelser börja och sluta.
  • Skriftspråket inte är samma som talspråket.
  • Skriftspråket samma hela tiden- grammatik, form, begrepp…
  • Ordnyfiken.
  • Positiv relation till böcker.
  • Man utvecklar empati och förmåga att byta perspektiv.
  • Utökad omvärldsbild.
  • Kulturberikande.

Nu ska jag lära mig ett nytt ord som Anne-Marie Körling använder sig av i boken fulleren vet ni vad det är?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *