Reflekterande promenader

Att reflektera tillhör läraryrket men vad menas med att reflektera? Vad ska man reflektera om? När ska man reflektera? Hur ofta ska man reflektera? För en del är det självklart för andra är det inte lika självklart. För mig är det självklart att reflektera och jag gör det ofta helst flera gånger under min arbetsdag. Men styrkan om man nu kan mäta reflektion i styrka varierar hos mig.

Jag ska ge er här några exempel. På väg till arbetet på morgonen laddar jag upp det vill säga förbereder mig för dagen, tänker igenom vilka lektioner jag har och vilka elever jag ska möta under dagen. Jag förbereder mig även för eventuella möten med kollegor efter det att eleverna går hem för dagen. Styrkan på reflektion är låg.

Under dagen, under lektionerna eller efter lektionerna reflekterar jag över elevernas svar, aktivitet i klassrummet, om de var intresserade, eventuella konflikter, ljudnivå, mina egna frågeställningar till eleverna, planering, omplanering, och tusen andra saker som sker hela tiden i ett klassrum. Reflektionsstyrkan är lagom.

Efter det eleverna har gått hem och jag sitter och rättar reflekterar jag över deras svar eller uteblivna svar. Jag kanske reflekterar återigen över lektionerna var det en bra lektion eller en mindre bra lektion. Vad kan jag förbättra, utveckla eller förändra. Reflektionsstyrkan är lagom.

På vägen hem i bilen är det dags för reflektion igen nu bearbetar man dagen in i minsta detalj, här är reflektionen hos specifika elever som man oroar sig över. Hur ska jag hjälpa? Ska jag rådfråga någon kollega eller någon annan kunnig person? Eller ska jag ringa föräldrarna? Jag kanske måste tänka om vad avser lektioner eller lektionens innehåll? Här är styrkan på reflektionen hög.

Men reflektionens tio i topp är promenaden. Promenaden ute i naturen. Under mina promenader har jag löst många problem vad avser konflikter mellan elever. Hur jag ska hjälpa elever med specifika svårigheter. Lektionsupplägg. Utvärderingar. Temauppstarter. Hur jag ska genomföra utvecklingssamtal eller hur jag ska genomföra svåra föräldrakontakter. Jag har rensat min hjärna på alla tankar som alla lärare brottas med varje dag mer eller mindre under mina promenader. Det bästa är att när promenaden börjar närma sig slutet har jag kommit fram till en lösning och jag kan börja njuta av naturen, färger, dofter, ljud och känna mig totalt avslappnad och redo för en ny dag med mina underbara elever.

 

En reaktion på “Reflekterande promenader

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.